Fiske rapport for januar - mars 2006

Elv: Jordkloden
Dato: 3.4.06

Fiskerapport

Denne utgaven av FISKERAPPORTER har blitt historie. Det er lagt ut en ny og bedre utgave av FISKERAPPORTER på det nye forumet på dette utmerkede nettstedet. Sjekk FORUM OG FISKERAPPORTER. Du må registrere deg for å delta med innlegg på både forum- og fiskerapport-delen.

Pass på at du skriver inn både for- og etternavn når du registrerer deg.

Vaer: overskyet,litt vind
Dato: sist søndag:)

Fiskerapport

Hei hei. Nok en søndagstur på glomma isen. Fra morgenen var det knall sol, men det ble overskyet. Jeg og petter Berget kom ut på isen klokken halv 10. Vi begynnte å mate med røda mygglarver ett kvarter senere. Det tok ca 2 timer før de første fiskene kom,3 harr. De fikk vi alle sammen. Da ble vi kjempe positive,men det var det, ikke noe mere å se. Vi flyttet oss nedenfor brua, der satt Olav Berge. Han hadde fått ca 10 små sik. Det var veldig mye fisk å se men det var ikke veldig bite villig. Maggot tok den i hvertfall ikke(sære siken). Der den tok var gummi fjærmygg. Når han dro fikk vi hullene han hadde borret og vi fikk også noen gummifjærmygg,veldig snillt. I de hullene var det fortsatt masse fisk,men de begynnnte å gå lei. Jeg fikk til slutt opp en pen sik på mellom 500-600 gram. Alt i alt var dette nok en bra dag på glomma. Planlegger en tur første helga i påsken også:) hilsen Martn.

Navn: OT. ljøstad
Elv: Glomma i Elverum
Vannstand: 177,96
Vaer: Pent
Dato: 26.03.2006

Fiskerapport

Jeg tok en tur langs Glomma i Elverum syd for Strandfossen kraftverk, for å se etter insekter. Helt dødt. Jeg har aldri opplevd tilsvarende noen gang. Det er nok alle kuldegradene som har skylda. 15 kalde grader om mårran er ikke det som trigger insektklekkinger.

Navn: Tor Inge Snekkermoen
Elv: Glomma (tynset)
Vannstand: lav
Vanntemperatur: 1-2
Vaer: 2-3 grader, kald vind
Dato: 26/3-06

Fiskerapport

Etter mange turer ute på glomma (ved Tynset i en strekning på ca 1km sør for tynset bru) har jeg begynt og innse at det er for tidlig for fisken her. Har forsøkt og fiske på alle de partiene der elva er rolig, både grunt og dypt. Fisket med mormyska og maggot, Fjærmygglarver, matet med rekerester, prøvd mark, kunstig maggot, kunstige fjærmygglarver. satt ut gjedde sakser med harr som agn, ikke noe har blitt rørt? skjønner ingen ting. Steder der vi har pleid og få gjedde før. Har sett en bitteliten gjedde, der Tunna renner ut i Glomma. Ellers er det helt dødt. Blir frustrert, får vel bare vente på våren.

Vannstand: lav
Vaer: sol
Dato: 20/3-2006

Fiskerapport

Nå er våren her! Var i Glomma ved Rustad og fisket med nymfe. Fikk 4 harr på ca 30-35cm.

Navn: KNUT LUNDBERG
Elv: GLOMMA
Vannstand: LAV
Vaer: SOL
Dato: 20/3-06

Fiskerapport

Hei,var en liten tur nede på glomma isen ved Rena,kunne ikke site inne i den nydelige sola.fisket et par timer,det ble noen pene Harrer ca 300-500gr,fin mat fisk så middagen ble reddet....

Elv: Glomma i Elverum
Vannstand: 177,93
Vaer: Pent
Dato: 19.03.2006

Fiskerapport

Stein Tore Andresen prøvde fiskelykken på den gode plassen like nord for Øksna Sund på østsiden av Glomma i Strandbygda. (Det er lov å fiske her, men det er innført en bag-limit på 5 harr. Du kan ta alt du får av sik). Stein Tore var på isen ved 1203-tida og det var hyggelig med fisk under isen. Stein Tore tok fire harr med seg hjem. I fjor vat Stein Tore flere ganger på denne plassen og en gang opplevde han en familie som fikk "1000" små harr. Noe ble tatt med seg hjem, men mesteparten ble etterlatt på isen. Stein Tore mener at dette er faunakriminalitet og han forstår godt at det er innført fangstbegrensinger. Men han synes at det burde ha stått noe om dette på fiskekortet. Nå opplyses det om dette ved to plakater ved Øksna Sund.

Navn: Øyvind Nyhuus
Elv: Storsjøen
Vaer: Skiftende
Dato: 19.3.2006

Fiskerapport

Jeg var i veien for å prøve siken ved Glesåa på søndag. Foret med fjærmygg og fikk opp fisk ettert en halv times foring. Fikk ikke mange og da kl. nærmet seg 12.00 ble vi nesten blåst inn til land. ( Hadde ikke telt; Vidar:-))Tror at det kunne blitt bra med fisk ut over ettermiddagen hvis ikke været hadde ødelagt den, sannsynligvis, eneste turen på Storsjøen i år. Målte isen til 30 cm så den blir nok liggende en stund til, da det er meldt kaldt vær fremover...

Navn: Vidar Endal og Lars Etterdal
Elv: Storsjøen
Vaer: Ymse
Dato: 17.-19 mars

Fiskerapport

Har pilket på Storsjøen ved Andråa denne helgen. Fredag var en fantastisk fin dag på isen. Godt vær og godt fiske. Så utrolig mye fisk! Og det var et kjempe-bett hele dagen. Har før hørt og erfart at mye "bråk" i isen skremmer fisken fra synsfeltet, men denne teorien ble brutalt ødelagt på fredag. Har aldri ligget på isen og hørt så mye "smelling og læven" i isen noen gang , men fisken enset ikke dette. Svømte stille og rolig rundt i de øvre vannlag hele dagen. Ett vakkert skue! Lørdag var fisket dåligere , og vi så knapt noen fisker. Det var veldig varierende strøm denne dagen. Kan kanskje være årsaken til at vi ikke fikk foret opp fisken?? Søndag ble mye lik fredagen, selv om vi måtte fore i fem timer før fisken kom oppunder isen. Fra kl 11.30 hadde vi tjukt med fisk i hullet til vi ga oss ved 16-tida. Det var jevn strøm denne dagen, som nok er et "must" for effektiv foring. Vi var helt avhengig av telt på søndag , da det blåste noe helt forj....! Hadde holdt ut maks 2 minutter uten! Noe vi også erfarer med "kikkfiske" på Storsjøen er at det lønner seg å variere med agn og redskap. Du kan få 10 sik på et lite blunk på en mormysjka, men plutselig vil den ikke ha. En liten fjærmyggimitasjon eller noe annet da, gjør som oftest susen igjen. Vi fisket med mormysjka agnet med levende fjærmygg, maggot og tanglopper (kokte) samt imitasjoner av foret vi bruker. Denne gangen, røde fjærmygglarver, som fåes kjøpt hos Vegard (Hagen Sport) En nydelig helg på isen endte med totalt 183 sik og en røye. Vidar og Lars

Vannstand: 178,11
Vanntemperatur: Meget lav
Vaer: Sol
Dato: 14.3.06

Fiskerapport

Jeg var en liten tur ute på Prestøya i går for å fotografere og da benyttet jeg anledningen til å se etter insekter. Veit du hva jeg så som gikk på iskanten nær åpent vann: Absolutt ingenting. Det ligger mye is på GLomma i Elverum. Det har jo vært kaldt både i den siste del av februar og nå i mars. Vanligvis begynner insektlivet så smått (bokstavlig talt) på denne tida. Får håpe at mildværet kommer snart.

Vanntemperatur:
Vaer: Nydelig sol og mildt.
Dato: 12 mars

Fiskerapport

Hei hei. Nok en nydelig søndag på glomma isen. Dro ut ganske seint, ved 11 tiden. Det var et helt utrolig fint vær.Jeg og kompisen min gikk ganske langt nedenfor glomma brua på rena, borret er par hull og NAPP, hadde så vidt fått ut snøret da det beit. Ble ganske skuffet når jeg så det var en abbor:( he he. det ble definitivt ikke den siste, vi fikk ca 40 stykk, noen på ca 500 gram. Vi traff 2 karer fra løten også, de hadde fisket siden halv 10 elns, og de fikk ca 60 stykk. Det var en helt utrolig fin dag. Hilsen Martin.

Vaer: Kjempe sol,15-10 minus
Dato: 5 mars

Fiskerapport

Hei hei. Jeg og en kamerat bestemmte oss for å prøve å pilke på glomma ved Rena. Det var knall sol men kaldt:( Matet med mygg larver, men det var så jupt at vi ikke så en dritt,fisken kom heller ikke opp:( Jeg klarte til slutt å lure en harr på ca 100 g opp av isen. Etter det gikk vi en tur på prest sjøen for å fiske abbor. Der fikk vi 12 vær elns. Hilsen Martin

Navn: Thore Tøraasen
Elv: Næra
Vaer: Sol/snø+sterk nordøstlig vind
Dato: 26.02.2006

Fiskerapport

Prøvde meg på Næra i dag også. Hadde sørenden som utgangspunkt. Ble møtt med kraftig vind og noen vannrette snøbyger, men fiskelysten var stor:) Begynte bra med 40 mikroabbor i 2. hullet. Ble mer jevnt etter det, og endte opp på 150 stk. Ble noen pauser under fisket for å varme stivfrosne fingre. noen blå grader, sterk vind og og bløte fingre er en dårlig kombinasjon i lengden;)

Vannstand: ok
Vanntemperatur: 0
Vaer: Sol etterhvert sol og vind
Dato: 26. februar

Fiskerapport

Når jeg reiste fra Ottestad var det minus 8 grader. Derfor hadde jeg satt på meg tre lag under goretex buksa. Alle kleslagene medføre at jeg var mer enn varm nok når jeg ankom fiskeplassen etter en strabsiøs tur gjennom skaresnøen. Etter bare noen kast men nymfa fikk jeg den første harren. Derimot hadde jeg alt blitt kald på beina ( bør ha plass til 3 par sokker til dette fisket)og bestemte meg for å ta en liten pause. En av nøkkelfaktorene for å få fisk på vinteren må være at sola helt bør være til stede. Lyset har jo positiv innvirkning på alle levende skapninger, og gjør samtidig nymfa mer synlig. Etter pausen vadet jeg ut igjen og fikk en harr til etter noen kast. Jeg vadet forsiktig nedstrøms, men mistet plutselig fotfestet og kjørte ene armen under vann og jeg ble bløt opp til albuen. Ettersom jeg alt hadde berget februarfisken på flue bestemte jeg meg for å avslutte fisketuren!

Navn: Thore Tøraasen
Elv: Næra
Vaer: Sol og nordøstavind
Dato: 25.02.2006

Fiskerapport

Rakk en liten tur til Næra i efta. Fisket i 1 1/2 time første hullet ga godt resultat med 38 fisk. Men det dabbet av til typisk 2-6 fisk i hullet etterhvert. Ble helt stopp på bettet da sola gikk bak åsen i vest. Endte på 64 mikroabbor(10-100 g), som ble lurt på pimpel.

Navn: Ole Marius Ekeberg
Elv: Mjøsa
Dato: 21.02.06

Fiskerapport

Er sikker is i Furnesfjorden nå. Var å tittet i dag og så spor etter isfiskere. Hørte også at det skal være sikker is på Kapp siden. Mye snø er det dog..... Blir nok en tur så fort jeg har anledning!

Navn: Olav Berge
Vannstand: Jada
Dato: Jan-feb 06

Fiskerapport

Joda, OT, har nå vært ute og fiska litt. Ole og jeg har hatt med ungene noen turer etter vår venn torsken. (OK, så var det fetter lake, da). Med kryddersild på kroken har vi lurt opp tilsammen 4 stykker. Nydelig mat, kjøttet har konsistens som reke/hummer. Skinnet er sterkt som bare f..., ikke rart de lagde både sko og belter av skinnet i gamle dager. Ungene synes det er en kjempestart på dagen og dra på fisketur før skole/barnehage....

Elv: Tjaa
Vannstand: Tjaa
Vanntemperatur: Tjaa
Vaer: Tjaa
Dato: 14.2.06

Fiskerapport

Når jeg skøtter opp på kalenderen ser jeg at datoen er 14. februar. På fiskerapporter ligger det kun to rapporter, og begge er fra fluefiskere som har vært ute med fluestanga. Er det ingen som har bedrevet isfisking eller?? Ja, men så kom med rapporten da!

Vannstand: 178,03
Vaer: 0 grader og vind fra sør, overskyet
Dato: 14.01.06

Fiskerapport

Trygve Rolfsnes og jeg bestemte oss for å prøve årets andre tur i Glomma med fluestang. Til å være midt i januar virket forholde lovende med 0 grader og sørlig vind. Det som overrasket meg mest var at det var fryktelig lite is. Elva gikk isfri fra bred til bredd, nesten uten iskanter. Hvis dette fortsetter kan det bli lovende framover. Fisket gikk derimot tregt uten noen napp. Vi prøvde nymfer fra størrelse 4 til 20 i varierenede farger og mønstre uten hell. Mye tyder på at vi må lete opp fisken standplasser. Og etter mye om og men greide jeg å lure opp årets første fisk på fluestang. Det var en harr på 35 cm. Etter noen kast til fikk jeg fisk nummer to for dagen. Dette var i veldig saktestrømmende vann, og mye tyder på at det er på slike plasser vi finner fisken vinterstid. Samtidig må man sørge for at fluene fiskes sakte slik at fisken får tid på seg til å gå på flua. Når jeg fikk de to fiskene var det en periode hvor det var litt lysere. Oppskriften på januarfluefiske kan være dyptgående nymfer i stilleflytende partier med noen solglimt.

Vannstand: Normal
Vaer: -4 grader, snø og nordavind
Dato: 01.01.06

Fiskerapport

Vi var fire ivrige fluefiskere (OT. Ljøstad, Trygve Rolfsnes, Jan Erik Lund og undertegneds) som satset på en tidligst mulig sesongåpning i Glomma. Det største usikkerhetsmomentet var hvor kunne vi fiske og finne våre strømkanter å fiske på. Den første plassen vi prøvde var nesten i Eleverum sentrum. Men den siste ukas kulde hadde gjordt at våre fiskeplasser lå under is. På vei til denne plassen var vi heldige når Trygve og OT gikk gjennom isen. Heldigvis var det ikke dypere enn at de sto bunnen der de hadde gått gjennom, hvis ikke kunne Glomma Guidens skaper vært en saga blott. På den andre plassen vi prøvde kom vi godt til. Denne plassen blir i sommer og høsthalvåret regnet som en såkallt 100% plass for å få fisk. Dessverre ble det ingen fisk på noen av oss denne første dagen i det nye fiske året, og det reiser seg derfor mange ubesvarte spørsmål på hvor for vi ikke fikk fisk: -Flytter fisken til under isen og får bedre beskyttelse? -Større eller mindre fluer? -Andre typer fluer enn det vi tradisjonelt bruker? -Lysforholdene/ tidspunkt på dagen? -Pluss mange andre spørsmål!!!!! Spørsmålene skal vi prøve finne ut av, for det var en herlig dag å være på fisketur som slett ikke var kald og guffen som mange tror. Utfordringen ligger i å finne riktig bekledning ( det funker også med pustende vadebukser, men husk mye ull under). Til alle lesere av Glomma Guiden. Ett riktig godt fiskeår! Roy Peistorpet