Fiskerapporter for Glomma:

Glomma i Elverum, 15.09.2014
Tok meg det som dessverre kun ble en kjapp fisketur til Glomma litt nedstrøms Rustad. Lav vannstand på 178,16, ned 4
 cm siden i går. Ingen insekter å se på vannflata i det varme t-skjorte-været. Så noon få, små, sorte steinfluer i lufta. Ingen
vak. Fisket med den tørrflua som stort sett sitter på fortommen på disse høsttider: Ei mørkegrå steinflueimitasjon størrelse
16 bundet av CDC fra tiur. Det var noen få knøtt- til småharr som tok flua ved blindfiske oppstrøms et fosshode. Begynte
å fiske klokka 1507 og holdt ut til klokka 1600. Pent vær med litt sønnavind. Synd at det er så dårlig fiske nå i september.
Det har vært rævva-fiske i Rena også de siste dagene.

Glomma i Elverum, 30.08. og 13.09.2014

Dårlig med rapporter på Glommaguiden om dagen, tenkte jeg skulle komme med en statusrapport.

30.08.2014 var vannstanden i sentrum lav og overraskelsen var derfor stor da jeg møtte en flomstor elv i Strandfossen. Dette skyldtes at demningen var stengt (forhåpentligvis vedlikeholdsarbeid da dette må ha vært eneste grunn). Jeg lurte 7 harr på mark helt inntil land.

13.09.2014 tok jeg og en kamerat turen ut fra ca.12.30. Vi fisket oss nedover i Strandfossen og fisken bet jevnt og vi hadde en av våre bedre turer i år. Mye smått, men også flere på 4-5 hg. Tipper vi fikk cirka 15 stk hver. Vannstanden var tilnærmet normalen for sommeren 178.20. Strekket er ganske utrivelig å vade da det er mange store steiner og dype hull, og på sensommeren er den også glatt (noe vi begge fikk erfare).
Vi tok alle på tørt og så også noen vak, men noe kjedelig at det ikke var større klekkinger.
DET mest oppsiktsvekkende på turen var fisken vi kom over i en kulp lenger ned i fossen. Som jeg skrev over så var elva større for 14 dager siden, da hadde nok en sik trukket lenger inn mot land og blitt stående igjen i en kulp mens elven gikk ned igjen. Jeg fanget denne siken på 1,1 kg med hendene og fikk sluppet den ut igjen i trygt farvann. Fisken så noe "shabby" ut og jeg er vel i tvil om den har årene foran seg. Dette er garantert ikke eneste tilfellet som er resultatet av hodeløs regulering i dette området. Derfor jeg skrev ovenfor at jeg håper det denne gangen var vedlikeholdsarbeid.

Dette kan ha vært min siste tur ut i år, og etter en ekstremt dårlig juli og august var det godt å endelig få se det var fisk i elva igjen.

Anders Nordhagen

Glomma nord for Rena, 18.08.2014

To mann på dagstur. Vanskelig fiske. Med litt godvilje så vi kanskje ett vak. Men med hareørenymfe og
maurimitasjoner klarte vi å lure en del harr. Noen ganske fine også. Behagelig temp og vind. Alt i alt en fin tur.
Tom Aarstad

Glomma nær Elverum, 16.07.2014
VANNSTAND: 178,33. ned 2 cm fra i går.
VAK: Ingen.
VÆR: Skiftende skydekke. Sønnavind. Stille på kvelden.
VANNTEMPERATUR: For varmt.

Snakket med en som hadde vært i Glomma med unger for å fiske med slukstang, våtfluer og kastedupp. Det var ganske
dårlig men en ganske stor harr hadde slått etter våtflua. Det er muligheter, men ikke forvent deg for mye så lenge det er
badetemperatur i elva

Glomma i Strandbygda Elverum, 14.07.2014
VANNSTAND: 178,28. Opp 2 cm fra i går.
VAK: Ingen.
VÆR: Skiftende skydekke. Nordavind. Stille på kvelden.
VANNTEMPERATUR: Hele 20 grader. Temperaturen må ned for at insektlivet og fisket skal bedres.

Glomma nord for Rena, 29.06.2014
VANNSTAND: 254, 43 (Stai). Nydelig vannstand.
Det var litt vanskelig å få fisken til å ta, men 2 mann fikk ca 80 harr + 2 ørret. Stoppet et stykke lengre sør.
Fant et nytt godt sted. 10 kast og 10 harr, alle over 1/2 kiloen. Vi fikk flest fiske på superpuppa i diverse
Farger og størrelser. Glomma leverer igjen.
Tom Aarstad

Glomma i Elverum, 29.06.2014
VANNSTAND: 178,31. Opp 4 cm fra i går.
VAK: Dro ut klokka 2127 for å se etter vak da nordavinden hadde løyet. Sparsomt med harrvak. Forholdsvis
godt med sikvak på sakteflytende partier.

Glomma i Elverum, 26.06.2014
VANNSTAND: 178,21. Ned 4 cm fra i går.
VAK: Ingen å se på dagtid, sparsomt klokka 2303.

Glomma nord for Rena, 14. - 15. juni
Nordavind,regnbyger, sol.
Store døgnfluer+små vårfluer. Stor vakaktivitet.
2 mann fisket. Vi fikk ca 200 stk harr.snittvekt ca. 250 gr. Størst ca 800gr. Ca 10 på 500 gr.
Ikke en ørret å se.
Mvh Tom Aarstad

Glomma i Elverum, 12.10.2013
VANNSTAND: 177,99. Veldig lav vannstand.
VANNTEMPERATUR: 8,5 grader. Ganske varmt til å være på denne årstida

VAK: Så kun ett vak i tidsrommet 1403 - 1730.
INSEKTER: Ingen på vannflata, og ytterst få steinfluer og enda færre vårfluer i lufta eller på vegetasjonen.
VÆR: Absolutt NYYYDELIG, strålende sol og vindstille. Nå har det vært nattefrost, noe som muligens har gått ut over insektlivet. Grått og vindstille vær hadde muligens gitt fler insekter og et bedre fiske?

Når 3 fluefiskere fisker med tørrflue i flere timer og det kun ble tatt 5 - 6 harr kan det neppe kalles knallfiske. Harrene hadde vårfluehus og sniler i maven.

Glomma i Elverum, 07.10.2013
VANNSTAND: 178,05.
VAK: Så vak i Glomma ved Gamlebrua i Leiret klokka 1123.
VÆR: Pent.

Glomma
nord for Steinvik bru i Stor-Elvdal, 21.09.2013.
Vannstand:
253,58, ned 12 cm siden i går.
I dag fisket min kamerat og jeg på strekningen ovenfor Steinvik bru fra ca. 12.00 - 16.30. Det var som varslet svak vind og veksling sol og skyet himmel. Få insekter var å se og tilsvarende få var vakene, men som alltid på denne årstiden var harren villig til å ta tørrfluer, enten det var Klinkhammer eller Superpuppan i 12-14. Det eneste overrakende var vanntemperaturen som må ha gått kraftig ned siden de siste rapportene, to lag stillongs under vaderne var ikke helt nok, og da er det  kaldt ! Uanset  fikk begge et hyggelig antall harr, særlig i periodene da vinden løyet, og ekstra hyggelig var det at alle lå mellom 4 og 5 hg. Slik skal en dag med fiske etter høstharren være !
Iben Hansen

Glomma i Åmot, 08.09.2013
VANNSTAND: 178,10. ned 9 cm fra i går. Klart og fint vann og fin, lav vannstand.
INSEKTER: Ingen på vannflata. Litt sorte steinfluer i lufta.
VAK:
Ingen (1300 - 14) Men er man på de rette plassene burde det normalt sett ikke vanskelig å ta greit med harr på tørrflue med de forholdene som var i dag, men jeg var ikke borti fisk.
VÆR: Knallvær med litt sønnavind.
VANNTEMPERATUR: 13,5 grader.

Glomma i Elverum, 04 - 05.10.2013
Vi var tre kamerater som - etter mange forsøk ga opp pga "for høyt vann" - endelig fant tiden inne og vannstanden bra til å prøve tørrflua i Glomma. Vi dro opp ovenfor Elverum på fredag kveld den 4. september og overnattet til lørdag som egentlig var "fiskedagen". Vannstanden var utrolig lav (178,00 ) som gjorde at strømkanter og glattstrøm kom tydelig fram. Ideelt, spør du meg. Vi prøvde noen kast på fredag kveld i regnet, uten å få de aller største resultatene.

Lørdag fortsatte med mer regn etter vannskyld om natten. Vi pakket sakene og dro ut i elva. Regnet ga seg, og sola glimtet til med god varme. Dette visste harren å sette pris på, og viste seg i vak da insektene poppet opp til overflaten. Flere forskjellige insekter drev forbi, enkelte døgnfluer sto med seilene oppe i drift ned elva. Åpnet ballet med noen gule tørre Hendricksens, deretter med døgnfluer, fulgte opp med klekkere (så ut til at fisken tok under vannflaten), med bare et sjeldent tilslag. Skiftet til Superpuppan i gult/grønt som ble fettet inn. Dette ga resultater. Tilslag og fisk på nesten hvert kast som ga rundt 25 harr, de største opp mot 7 hg. Konge! Beholdt halvparten for røking i lystig lag til senere på året, resten står i strømmen med sår kjeft....... Det ble en sjelden god opplevelse med variert vær, hyggelig samvær med gode fiskevenner, og et meget godt høstfiske. Da vi kjørte hjem, satt smilene løst blandt sjeggstubbene. Ny dato ble planlagt.....

Jan Frederik, Knut og Arild.=

Glomma i Elverum og Åmot, 03.09.2013
VANNSTAND: 178,28. Opp 6 cm fra i går. Klart og fint vann og fin vannstand.
INSEKTER: I den tida vi var ute, 1230 - 1930, var ingen insekter å se på vannflata. Noe vårfluer og sorte steinfluer i kantvegetasjonen.
VAK:
I den tida vi var ute 1230 - 1930 var det omtrent ikke vak å se. Men er man på de rette plassene er det ikke vanskelig å ta greit med harr på tørrflue og sikkert også på nymfe. Det ble dårligere fiske utover mot kvelden.
VÆR: Knallvær med strålende sol og vindstille når vi begynte å fiske. Etter noen timer begynte det å blåse.

Glomma i Elverum, 24.08.2013
VANNSTAND: 178,90. Ned 8 cm fra i går. Klart og fint vann. Det er ikke meldt noe regn den neste uka så vannstanden vil fortsette å synke.
VAK: Det vaket i Glomma ved Skogmuseet klokka 1539 i dag.
VÆR: Knallvær med strålende sol og vindstille.

Glomma i Elverum, 15.08.2013
Vannstanden i dag ligger på 178,90. Det er opp hele 55 cm i løpet av et par dager på grunn av lokalt mye regn. Vannet er brunt og elva er ufiskbar. Jeg vil tro at Glomma er uklar mange mil nordafor Elverum.

Glomma i Elverum, 15.07.2013
Ei litt eldre dame fra Elverum som er supereffektiv med kastedupp og våtfluer fisket fra 1000 - 1400. Tok godt med skikkelig pen harr på ei sjølbundenlilla, dobbeltkroket våtflue.

Ørbekken i Glomma - 11.07.2013

VANNSTAND:
Stai 254,50 meter. Fin vannstand.
VÆR:
For det meste skinte sola. Nordavinden dro litt kaldt nedover elva innimellom.
INSEKTER:
Noen enkelte klekkinger.
VAK:
Det vaket det meste av dagen; dog ikke så veldig mye.
FISK:
De første timene etter ankomsten var best; fisket startet klokka 12. jeg fikk opp 7 harr - de lengste var godt over 30 centimeter lange.
FISKEUTSTYR:
Jeg prøvde 3 forskjellige tørrfluer sammen med flueduppen min. Alle sammen var varianter av Superpuppan, og alle sammen fanget fisk.
ANNET:
Årets første tur til Glomma - og jeg gledet meg stort. Værmeldinga lovet godvær, og vannstanden så bra ut. Brodern hentet meg i morges. Etter noen timers kjøring og noen avstikkere til noen 'nye' fiskeplasser, ble det til at vi leiret oss ved Ørbekken. Vannet rant sakte forbi. Jeg brukte ikke lang tid på å få fluene ut i vannet. Det beit med en gang; uten fast fisk på kroken. De første 20 utkastene var det fisker bortom fluene 13-14 ganger - bare én fisk ville på land.

Brodern opplevde det samme bettet på fluestanga si. Mange fisker bommet rett og slett på fluene. Han fikk bare en fisk på land i løpet av dagen.

Ellers var det dårlig med fugleliv langs elva. En bråkete nøtteskrike var dagens hyggeligste gjest. Jeg/vi kommer snart tilbake.

Fiskehilsen fra Erik Berglie

Glomma ved Kvennan Camping, 08. - 09.07.2013

Rapport fra Anders Nordhagen:

Takk, Kvennan leverer alltid. Hadde kjempevær på mandag og tok ca.40 stk. harr på tørt, vannstanden der oppe var som vanlig lav på denne årstiden, men det var urovekkende lite klekkinger på dagtid (kanskje like greit ettersom det viste seg på kveldstid at fisken ble mer kresen da det ble mer å velge mellom).

Største på mandag harr 750 gram.

På tirsdag var det drittvær, 13 grader regn og tidvis veldig mye vind, men roet seg på kvelden og fisket kom i gang, men hadde problemer med å få fisk hele dagen, da jeg fikk nr.20 på tørt tenkte jeg å prøve en streamer (juksefiske) på vei opp til sekken igjen før jeg avsluttet fisket. Streamer funket bra, og er kanskje flaut at en tørrfluefisker også syntes det var litt gøy når fisken tok i det værste stryket. Endte med 17 på streamer, bl.a ørret på 6hg.

Onsdag var det mye vind så stakk hjem, stakk i Glomma nord for Elverum, lav vannstand og Strandfossenstrekket var idyllisk i solnedgangen. Masse insekter, men så kun et vak utenom de ti som tok superpuppa.

Nå venter noen dager med fiske i Sverige, kanskje man kunne klart å lure en regnbue :)

Anders Nordhagen

Glomma i Elverum, 06.07.2013.
Pent. Noe vind.
Vannstand:
178,57, ned 5 cm siden i går.

Rapport fra Anders Nordhagen: Var i elva i kveld og fisket fra 19-23.30. Møtte på elg og ildsint oter?!?

Bra med insekter; mygg, knott og vårfluepupper. En og annen danica? og svermer av noe slag. Superpuppan var
i alle fall bra, 4-5 og 5hg, 23 fisker totalt. Selv om jeg skulle ønske vannstand på Øksna skulle vært 30-40cm lavere
så kan man i alle fall håpe (og tro) at det endelig er i gang!

Glomma i Elverum, 05.07.2013.
Vær:
Pent. Ganske sterk nordavind.
Vannstand:
178,62, ned 1 cm siden i går. Klart vann. Litt høy vannstand.
Vanntemperatur: 14,5 grader.

Fikk noen få småharr på tørre CDC-fluer i den utrivelig sterke nordavinden. Ingen insekter å se hverken i lufta eller
på vannflata. Håpløse forhold for fluefiske der vi var.

Glomma i Elverum, 04.07.2013.
Vær:
Grått og ganske vindstille.
Vannstand:
178,63, ned 9 cm siden i går. Vannet forholdsvis klart. Litt høy vannstand.

Det har liksom ikke tatt av når det gjelder insekter og vak. Men harren tar tørrfluer hvis du drar på de gode plassene.
Det er lett å fiske seg et par middager hvis du kommer deg ut i elva med tørrflua. Kartene i Glommaguiden viser deg
hvor du kan vade. Markfiskere har tatt godt med harr og ørret tidligere i år. Prøv nymfefiske langs bunnen hvis fisken
ikke vaker, det kan være ganske effektivt.

Glomma i Elverum, 30.06.2013.
Vær:
Pent og ganske vindstille.
Vannstand:
179,26, ned 16 cm siden i går. Ingen fiskere eller vak å se, men vannet er forholdsvis klart.

Glomma i Elverum, 24.06.2013.
Vær:
Delvis skyet med regnbyger av og til.
Vannstand:
På to døgn har vannstanden steget med 60 cm på grunn av regn og vannstanden ligger nå på 179,31. Vannet
har samme farge som kakao og Glomma er totalt ufiskbar. Normal vannstand for dagen i dag er 178,46.

Glomma i Elverum, 21.06.2013.
Vær:
Delvis skyet med noe vind. Godt og varmt.
Vannstand:
Stabilt på 178.66, ned 2 cm siden i går. Klart og fint vann.
Vak:
Har sjekka forholdene fra Forstmannsbrygga på Skogmuseet hver dag i mange dager. Glomma utafor museet er
vanligvis en god plass, men ikke i år. I dag var det kun 3 harr som vaket, det burde vært 20. Det er nesten ikke insekter
å se, og da blir det sjølsagt ikke vak. Så lenge det så langt ikke har skjedd noen på insektfronten tror jeg det skyldes den
høye vårflommen. Sterk strøm har gravd noen steder og lagt fra seg stein, sand og slam andre steder. Slammet har skadet
insektlarver og nymfer. Får håpe at vi ikke får nok en dårlig fluefiskesesong i Glomma.

Glomma i Elverum, 19.06.2013.
Vær:
Delvis skyet med ganske sterk vind. Godt og varmt.
Vannstand:
Stabilt på 178.77. Klart vann.
Vak:
Har sjekka forholdene fra Forstmannsbrygga på Skogmuseet. Her pleier det å vake godt når sesongen begynner. Så
langt har jeg kun sett slengervak. Slik har det vært de siste dagene. Regner med at det tar av om noen få dager. Dette er
uvanlig seint.

Glomma i Elverum/Åmot, 15.06.2013
Vær:
Delvis skyet, noe vind (som vanlig).
Vak:
Ja, endelig! Lite vak om kvelden - mere på dagtid.
Vannstand:
Fremdeles litt høy på 178,84. Klart vann.
Insekter:
Det jeg har sett er kun små vårfluer.

Glomma i Elverum/Åmot, 09.06.2013
Vær:
Pent men sterk og sur nordavind.
Vannstand:
178,96, ned 16 cm siden i går. Vannet har klarnet sånn noenlunde, så det kan muligens være muligheter for sluk, mark og
streamerfiske etter ørret langs land.

Ørbekken i Glomma - 20.09.12

VANNSTAND: Stai 254,72 meter. Fin vannstand.

VÆR: Temmelig grått og kjedelig. Heldigvis vindstille det meste av dagen. Enkelte regnbyger; veldig lokalt.

INSEKTER: Noen enkelte klekkinger.

VAK: De siste timene på dagen framviste enkelte vak.

FISK: Fiskene nappet i fluene hele dagen; med litt lange mellomrom. Det var også lenge mellom hver gang noen av dem ville på land. Jeg fikk
2 harr.

FISKEUTSTYR: Fiskene beit på alle de forskjellige tørrfluene jeg hadde i vannet

ANNET: Det var godt med en dag fri fra jobben. Selv om værmeldinga ikke var veldig bra, så er en dag med fiskestang mye bedre enn en dag
på kontoret.

Som forrige gang var brodern og jeg ved fiskeplassene rundt middagstid. De første utkastene med flueduppen ga håp om en god fiskedag. Men
fiskene ville ikke på land. Brodern gikk nedover elva, uten at det ga særlig bra fiskeresultater. Det tok flere timer før jeg klarte å få min første
harr til å bli sittende på kroken. Fisken målte 34 centimeter.

Da brodern kom tilbake fra sin nedstrømsfisketur, med en liten harr som resultat, puttet vi pølsene på grillen. Og så kom den kalde nordavinden.

En skarv kom flytende nedover elva i dag, og en bortkommen lomvi fløy oppover langs elva. Det er litt merkelig å se typiske kystfugler så langt
fra sine kjente trakter.

Hvis ikke isen legger seg for tidlig håper jeg på flere turer til Glomma før jul.

Høstlig fiskehilsen fra Erik Berglie

Glomma ved Ørbekken, 09.09.2012

VANNSTAND: Stai 254,52 meter. Perfekt vannstand.

VÆR: Akkurat som YR spådde; regn fram til middag – deretter skiftende skydekke med gløtt av sol. Varmen steg utover dagen og kvelden.
Vindstille.

INSEKTER: Det var enkelte små insekter som klekket utover dagen.

VAK: Etter formiddagsregnet kom solgløttene, og vakaktiviteten ble veldig bra.

FISK: Vakaktiviteten resulterte i godt fiske. I noen timer framover var harrene veldig aktive. Det var sjelden mer enn 2-3 kast mellom hver fisk.
Ikke alle sammen ville bli med opp på land.

FISKEUTSTYR: Jeg fisket tørrfluene mine sammen med flueduppen. Dagens beste flue var en enkel sak med skumgummivinger.

ANNET: Endelig var vannstanden i Glomma nede på et bra nivå. Jeg fikk jaget ut broder'n, han hentet meg i 9-tiden. Rundt middagstid var
vi framme ved fiskeplassene våre ved Ørbekken. De tre tidligere fisketurene hit har ikke gitt noen fiskefangster, og den første, drøye timen
var det lite som tydet på at det skulle endre seg. Men så kom lyset – og fiskene beit. Og det fortsatte helt til hjemreisen. Totalt dro jeg opp
21 harr, den største med målene 34 centimeter/365 gram. Broder'n fikk bare én harr. Det var dagens største fisk! Den veide 550 gram.

Det var lite med fugler å se. Fossekallen kom flyvende et par ganger, og en uidentifisert vader landet på den andre siden av elva.
Etter 7 timer ved elva var vi godt fornøyde. Jeg håper på noen flere fiskerike turer i løpet av høsten.

Høstlig fiskehilsen fra Erik Berglie

05.07.2012
Glomma nord for Prestøya i Elverum
178,61
Fisk: Jeg endte med 8 harr, fordelt mellom 24 og 32 centimeters lengde. Fiskene tok stort sett på noen varianter av Superpuppan.
Diverse: Det var temmelig akkurat passe vannstand for fiske nord for Prestøya i dag. Jeg kom til fiskeplassen klokken 09:30. Da hadde jeg kjørt buss, tog og tog siden litt før klokken 6 i morges + gått de kilometerne som er fra togstasjonen til fiskeplassen. Se bilde av fiskeplassen.

Dessverre hadde bonden sperret av mye av adkomstområdet og flere fiskeplasser med en hestehage. Det er ikke alltid like enkelt å være fisker. Hestene var snille...... Fra før har vi sett at bonden oppe ved Bjørnstadøya har sperret av fiskeområdet ned til elva med en kuhage.

Det var ikke mange fisker som vaket, og mye av det så ut som små fisker. Heldigvis var det ikke nødvendig med vaking for at fiskene skulle ta tørrfluene mine. Allerede på det første kastet var det en fisk bortom, og noen kast seinere satt den første harren på kroken. En god følelse.

Resten av dagen beit fiskene ganske jevnt, om ikke veldig mye.

Fluefiskehilsen
Erik Berglie

04.07.2012
Glomma ved Skogmuseet.
Vannstand:
178,66, ned 8 cm siden i går.
Vær:
Pent, vindstille. Vind i forbindelse med et knøttlite duskregn.
Insekter:
Så og si ingen.
Vak:
Litt, kom man på kastehold tok alle man kastet på.
Fisk:
5-6 harr. Største på ca 500 g. Du kan se et bilde av mageinnholdet her.

03.07.2012
Glomma i Elverum
Vannstand:
178,74, opp 3 cm siden i går etter regnskyllene som har vært i natt.
Klart og fint vann. Ikke så mye insekter, men noe døgnfluer å se i lufta. En del tomme nymfehuder fra danica flyter i overflata. Jeg har vært å sett på Glomma flere ganger de siste tre dagene men det har ikke vært vak å se i området ved Forstmannsbrygga. I dag klokka 1305 så jeg ett enslig vak.

18.06.2012
Vannstand:
Høy. Den går langt over Lunkerøret.
Det er mye vann og vannet er brunt. Vannet kommer fra mye regn nordover i Østerdalen.

Vårflommen i år var ganske lav. I følge mine teorier betyr det at sommervannstanden vil bli høy, altså mye regn. Jeg tror at vi får en regnfull bedriten sommer med mye vind.

05.06.2012
178,70.
Så vak for første gang denne sommeren klokka 1152 i dag ved steinskjæret på Prestøya på oversida av Klokkerfossen. Vannstanden er litt høy, men vannet er klart.

21.04.2012
178,09.
Fiskerapport mottatt på mail fra Otto Martinsen:
Jeg og Reidar var en tur mellom Elverum og Åsta i går Lørdag 21.04. Fisket fra 09.30 til 15.00. Grei vannstand. Snøvær og kjølig vær. Prøvde med nymfe, mark og sluk.
Reidar fikk en Ørret på 790 gram, ( mark ). Hadde ikke fisk på nymfe. Noen få napp på mark. Er vel for kaldt i vannet enda. Så ingen vak.

23.03.2012
Glomma i Elverum.

Vannstand: 178,08, opp 6 cm siden i går. Det har vært varmt de siste ukene, og sidebekker til Glomma har økende vannstand.
Insekter: Forholdsvis lite. Små fjærmygg og noen få, store, sorte steinfluer (February Red).
Vak: Harren var ganske vakvillig, det sparsomme insektlivet tatt i betraktning. Sjekket flere plasser, men fant ut at det var liten vits i å padle rundt på plasser som erfaringsmessig kan være stor-fisk-plasser for å se etter vak når det omtrent ikke var insekter. Dro til en plass der småharren vaket og hadde et underholdende fluefiske. Harren var ikke vond og be når den fikk presentert en sort14 CDC-imitasjon bundet av CDC-fjær fra tiur og orrhane. Enkelte harr tok også flua når den stripet under vann når jeg dro inn flua.
Vær: Pent og vindstille. Nesten T-skjorte-vær. Men det ble litt kaldt på fingrene når jeg padlet. Pussig nok så jeg ikke noen andre fluefiskere. Det lå kun et par isfiskere på isbroa ved Øksna.

05.09.11, Mandag.
Det har regnet MYE det siste døgnet. Fra i går til i dag har Glomma steget med 96 cm og vannstanden ligger på 179,71. Vannfarge og sikt er tilsvarende det du finner i lapskaus.

15.08.11, mandag.
Vær:
Regn. Det har regna hele dagen - noen steder MYE, og jeg hørte på nyhetene i kveld at enkelte steder i Hedmark er veier stengt på grunn av overforsvømmelser. Veien mellom Elverum og Rena er stengt. Man behøver ikke være rocket-engineer for å forstå at vannstanden i Glomma vil øke. Skal bli spennende å sjekke vannstanden i mårra for å se hvor mye vann som har kommet og hvor langt nordover i Østerdalen det har regna.
Vannstand: 247,13, stigende vannstand mot kvelden.

Nå var vannstanden ganske OK for oss fluefiskere. Vak har blitt observert de siste dagene og folk som fisker med nymfe får harr.

10.08.11, onsdag.
Glomma i Elverum og Åmot.
Vær:
Det har regna mesteparten av dagen. Klarnet opp mot ettermiddagen. Det ble vindstille klokka 2304.
Vannstand i Elverum: 179,23, opp 5 cm siden i går. Det regna KRAFTIG i Åmot og Stor-Elvdal i går. 70 - 80 mm nedbør. Vannet har gjort skade for 1,5 mill i unnarennet i Renabakken. Når jeg gikk på jobb i dag og kryssa Glomma var vannet grått med null sikt så Glomma er helt ufiskbar for tiden. Det har vært den våteste sommeren på 30 år. Personlig har jeg aldri opplevd maken til rævva forhold i løpet av de 38 årene jeg har bodd i Elverum.

07.08.11, søndag
Vannstand i Glomma i Elverum:
178,89, ned 9 cm siden i går.
Det har regna ganske mye i den nordre delen av Hedmark. Vannstanden i Glomma er høy. Vannstanden i Folla er omtrent på samme nivå som under vårflommen.

30.07.11, lørdag.
Vær:
Pent og varmt. Forholdsvis lite vind.
Vannstand: 179,20, opp 15 cm siden i går. Over meter'n over normalvannstand. Absolutt HÅPLØSE forhold for oss fluefiskere.

Forslag til fiskeaktiviteter for frustrerte fluefiskere: Gjeddefiske i sjøer, ørretfiske i sjøer eller oppsøk små vassdrag med lite nedbørsfelt. Vannstanden i Søndre Osa er OK.

23.07.11, tirsdag.
Elverum og Åmot:
Vær:
Grått, lite vind. Stort sett duskregn som ga seg ut på ettermiddagen.
Vannstand: 179,07, opp 63 cm siden lørdag. Som forventet ble det høy vannstand etter de værmeldingene som har vært de siste dagene.

22.07.11, fredag.
Kraftig vind.
Vannstand: Fin vannstand på 147,49.

21.07.11, torsdag.
Glomma i Elverum og Åmot:

Vær: Været var unormalt varmt og fint i dag. Nesten for varmt. Harren vaker og vannstanden er fin for oss fluefiskere.
Vannstand i Elverum:
178,54, ned 1 cm siden i går. Som vanlig denne sommeren så meldes det om mye regn når vannstanden endelig har kommet ned på et normalt sommernivå. NVE har gått ut med FLOMVARSEL for de nærmeste tre dagene. Det skal bli spennende å se vannstanden på mandag!
Vak: Noe harrvak.

16.07.11, lørdag
Glomma i Elverum og Åmot:
Harren vaker. Vannstand i Elverum: 178,55. Vannstand ved Stai: 254,90.

14.07.11
Glomma i Elverum:
Vannstanden sank med 6 cm siden i går, og ligger nå på 178,74. Da har egentlig elva blitt fiskbar igjen. Men jeg har ikke sett noen vak ved Skogmuseet. Det er helt sikkert vak andre steder. Men det er fremdeles mye vann. Sjekka akkurat yr.no: Ganske deprimerende med tildels store nedbørsmengder hele neste uke. Dette har vi sett tidligere i år: Akkurat når vannstanden i Glomma har sunket såpas at den har blitt fiskbar for fluefiskere begynner det å bøtte ned og vannstanden øker.

30.06.11
Det er en del vak å se. Litt høy vannstand. Når dette skrives, 1. juli om morgenen, høljer det ned. Det er neppe gunstig for vannstanden. La oss håpe at vannet ikke blir grumsete.

26.06.11
Borregårdsvelta i Åmot:
Stakk ned en kjapp tur til velta på vei tilbake fra Rena. Harren vaket. Vannstanden er utrivelig høy. Det er ingen sportsfiskere å se i Glomma for tiden. Vannstand: 178,80, ned 9 cm siden i går. Bortimot vindstille.

24.06.11
Glomma i Elverum:
Fremdeles mye vann, men det begynner å bli klarere. Vanntemperaturen er OK og tidspunktet er det rette.

25.06.11
Kvennan fluefiskestrekning: Godt fiske.

Off-topic: Tolgafallene er planlagt utbygd. Strekninga har dokumenterte meget gode og viktige gyteområder for harr - en strekning som harren vandrer til. En utbygging vil garantert ha en negativ innvirkning på harrfisket i området.

Så i en av lokalavisene for noen få dager siden at GLB har begynt å tenke på å bygge ut Glomstadfossen i Glomma ved Åsta i Åmot. La oss håpe at en utbygging aldri vil finne sted. Ei utbygging her vil ha en negativ innvirkning på strekninga fra Strandfossen kraftverk og langt opp i Stor-Elvdal.

20.06.2010
Glomma i Elverum

Vannstand: 179,19, ned 19 cm siden i går. Vannstanden er sterk synkende etter flomtoppen vi hadde for ei drøy uke siden. Vannet har klarnet.
                    Vannstanden nå er litt under meteren over det som er normalt for vannstanden i dag (den offisielle normalen).
Vak: Margit Flermoen så to vak i Glomma like nord for Leiret på lørdagsmorgenen for to dager siden.
Vanntemperatur: 12 grader.
Vær: Det har stort sett vært opphold, men det har kommet noen få sterke regnbyger i løpet av dagen.
Insekter: Lite å se, men har sett noen få vårfluer. Måker, svaler og linerler forsyner seg av insektlivet like over vannflata.

Flommen som kom ødela det gode fluefisket som var i ferd med å utvikle seg. Ei uke før flommen kom var det klekkinger og vakende fisk litt nord
for Elverum. Det meste av regnvannet som gjorde at det ble flom falt i Stor-Elvdal. Nordafor (rendalen, Os, Tolga) er fiskeforholdene ikke helt håpløse selv om vannstanden er høy.