Fiske- og vannstandsrapporter

Send fiskerapport
Klikk her for generell info og gamle fiskerapporter
  Været i Østerdalen
Hvilken m�nefase er det n�?
Har du behov for en fiskeguide?

Anonyme og reklamerelaterte innlegg blir slettet

Skjemaresultat settes inn her

Elv: Jordkloden
Dato: 3.4.06

Fiskerapport

Denne utgaven av FISKERAPPORTER vil bli lagt ned i l�pet av uka. Det er allerede lagt ut en ny og bedre utgave av FISKERAPPORTER p� det nye forumet p� dette utmerkede nettstedet. Sjekk Forum NY. Du m� registrere deg for � delta med innlegg p� b�de forum og fiskerapport-delen. Pass p� at du skriver inn b�de for- og etternavn n�r du registrerer deg.

Vaer: overskyet,litt vind
Dato: sist s�ndag:)

Fiskerapport

Hei hei. Nok en s�ndagstur p� glomma isen. Fra morgenen var det knall sol, men det ble overskyet. Jeg og petter Berget kom ut p� isen klokken halv 10. Vi begynnte � mate med r�da mygglarver ett kvarter senere. Det tok ca 2 timer f�r de f�rste fiskene kom,3 harr. De fikk vi alle sammen. Da ble vi kjempe positive,men det var det, ikke noe mere � se. Vi flyttet oss nedenfor brua, der satt Olav Berge. Han hadde f�tt ca 10 sm� sik. Det var veldig mye fisk � se men det var ikke veldig bite villig. Maggot tok den i hvertfall ikke(s�re siken). Der den tok var gummi fj�rmygg. N�r han dro fikk vi hullene han hadde borret og vi fikk ogs� noen gummifj�rmygg,veldig snillt. I de hullene var det fortsatt masse fisk,men de begynnnte � g� lei. Jeg fikk til slutt opp en pen sik p� mellom 500-600 gram. Alt i alt var dette nok en bra dag p� glomma. Planlegger en tur f�rste helga i p�sken ogs�:) hilsen Martn.

Navn: OT. lj�stad
Elv: Glomma i Elverum
Vannstand: 177,96
Vaer: Pent
Dato: 26.03.2006

Fiskerapport

Jeg tok en tur langs Glomma i Elverum syd for Strandfossen kraftverk, for � se etter insekter. Helt d�dt. Jeg har aldri opplevd tilsvarende noen gang. Det er nok alle kuldegradene som har skylda. 15 kalde grader om m�rran er ikke det som trigger insektklekkinger.

Navn: Tor Inge Snekkermoen
Elv: Glomma (tynset)
Vannstand: lav
Vanntemperatur: 1-2
Vaer: 2-3 grader, kald vind
Dato: 26/3-06

Fiskerapport

Etter mange turer ute p� glomma (ved Tynset i en strekning p� ca 1km s�r for tynset bru) har jeg begynt og innse at det er for tidlig for fisken her. Har fors�kt og fiske p� alle de partiene der elva er rolig, b�de grunt og dypt. Fisket med mormyska og maggot, Fj�rmygglarver, matet med rekerester, pr�vd mark, kunstig maggot, kunstige fj�rmygglarver. satt ut gjedde sakser med harr som agn, ikke noe har blitt r�rt? skj�nner ingen ting. Steder der vi har pleid og f� gjedde f�r. Har sett en bitteliten gjedde, der Tunna renner ut i Glomma. Ellers er det helt d�dt. Blir frustrert, f�r vel bare vente p� v�ren.

Vannstand: lav
Vaer: sol
Dato: 20/3-2006

Fiskerapport

N� er v�ren her! Var i Glomma ved Rustad og fisket med nymfe. Fikk 4 harr p� ca 30-35cm.

Navn: KNUT LUNDBERG
Elv: GLOMMA
Vannstand: LAV
Vaer: SOL
Dato: 20/3-06

Fiskerapport

Hei,var en liten tur nede p� glomma isen ved Rena,kunne ikke site inne i den nydelige sola.fisket et par timer,det ble noen pene Harrer ca 300-500gr,fin mat fisk s� middagen ble reddet....

Elv: Glomma i Elverum
Vannstand: 177,93
Vaer: Pent
Dato: 19.03.2006

Fiskerapport

Stein Tore Andresen pr�vde fiskelykken p� den gode plassen like nord for �ksna Sund p� �stsiden av Glomma i Strandbygda. (Det er lov � fiske her, men det er innf�rt en bag-limit p� 5 harr. Du kan ta alt du f�r av sik). Stein Tore var p� isen ved 1203-tida og det var hyggelig med fisk under isen. Stein Tore tok fire harr med seg hjem. I fjor vat Stein Tore flere ganger p� denne plassen og en gang opplevde han en familie som fikk "1000" sm� harr. Noe ble tatt med seg hjem, men mesteparten ble etterlatt p� isen. Stein Tore mener at dette er faunakriminalitet og han forst�r godt at det er innf�rt fangstbegrensinger. Men han synes at det burde ha st�tt noe om dette p� fiskekortet. N� opplyses det om dette ved to plakater ved �ksna Sund.

Navn: �yvind Nyhuus
Elv: Storsj�en
Vaer: Skiftende
Dato: 19.3.2006

Fiskerapport

Jeg var i veien for � pr�ve siken ved Gles�a p� s�ndag. Foret med fj�rmygg og fikk opp fisk ettert en halv times foring. Fikk ikke mange og da kl. n�rmet seg 12.00 ble vi nesten bl�st inn til land. ( Hadde ikke telt; Vidar:-))Tror at det kunne blitt bra med fisk ut over ettermiddagen hvis ikke v�ret hadde �delagt den, sannsynligvis, eneste turen p� Storsj�en i �r. M�lte isen til 30 cm s� den blir nok liggende en stund til, da det er meldt kaldt v�r fremover...

Navn: Vidar Endal og Lars Etterdal
Elv: Storsj�en
Vaer: Ymse
Dato: 17.-19 mars

Fiskerapport

Har pilket p� Storsj�en ved Andr�a denne helgen. Fredag var en fantastisk fin dag p� isen. Godt v�r og godt fiske. S� utrolig mye fisk! Og det var et kjempe-bett hele dagen. Har f�r h�rt og erfart at mye "br�k" i isen skremmer fisken fra synsfeltet, men denne teorien ble brutalt �delagt p� fredag. Har aldri ligget p� isen og h�rt s� mye "smelling og l�ven" i isen noen gang , men fisken enset ikke dette. Sv�mte stille og rolig rundt i de �vre vannlag hele dagen. Ett vakkert skue! L�rdag var fisket d�ligere , og vi s� knapt noen fisker. Det var veldig varierende str�m denne dagen. Kan kanskje v�re �rsaken til at vi ikke fikk foret opp fisken?? S�ndag ble mye lik fredagen, selv om vi m�tte fore i fem timer f�r fisken kom oppunder isen. Fra kl 11.30 hadde vi tjukt med fisk i hullet til vi ga oss ved 16-tida. Det var jevn str�m denne dagen, som nok er et "must" for effektiv foring. Vi var helt avhengig av telt p� s�ndag , da det bl�ste noe helt forj....! Hadde holdt ut maks 2 minutter uten! Noe vi ogs� erfarer med "kikkfiske" p� Storsj�en er at det l�nner seg � variere med agn og redskap. Du kan f� 10 sik p� et lite blunk p� en mormysjka, men plutselig vil den ikke ha. En liten fj�rmyggimitasjon eller noe annet da, gj�r som oftest susen igjen. Vi fisket med mormysjka agnet med levende fj�rmygg, maggot og tanglopper (kokte) samt imitasjoner av foret vi bruker. Denne gangen, r�de fj�rmygglarver, som f�es kj�pt hos Vegard (Hagen Sport) En nydelig helg p� isen endte med totalt 183 sik og en r�ye. Vidar og Lars

Vannstand: 178,11
Vanntemperatur: Meget lav
Vaer: Sol
Dato: 14.3.06

Fiskerapport

Jeg var en liten tur ute p� Prest�ya i g�r for � fotografere og da benyttet jeg anledningen til � se etter insekter. Veit du hva jeg s� som gikk p� iskanten n�r �pent vann: Absolutt ingenting. Det ligger mye is p� GLomma i Elverum. Det har jo v�rt kaldt b�de i den siste del av februar og n� i mars. Vanligvis begynner insektlivet s� sm�tt (bokstavlig talt) p� denne tida. F�r h�pe at mildv�ret kommer snart.

Vanntemperatur:
Vaer: Nydelig sol og mildt.
Dato: 12 mars

Fiskerapport

Hei hei. Nok en nydelig s�ndag p� glomma isen. Dro ut ganske seint, ved 11 tiden. Det var et helt utrolig fint v�r.Jeg og kompisen min gikk ganske langt nedenfor glomma brua p� rena, borret er par hull og NAPP, hadde s� vidt f�tt ut sn�ret da det beit. Ble ganske skuffet n�r jeg s� det var en abbor:( he he. det ble definitivt ikke den siste, vi fikk ca 40 stykk, noen p� ca 500 gram. Vi traff 2 karer fra l�ten ogs�, de hadde fisket siden halv 10 elns, og de fikk ca 60 stykk. Det var en helt utrolig fin dag. Hilsen Martin.

Vaer: Kjempe sol,15-10 minus
Dato: 5 mars

Fiskerapport

Hei hei. Jeg og en kamerat bestemmte oss for � pr�ve � pilke p� glomma ved Rena. Det var knall sol men kaldt:( Matet med mygg larver, men det var s� jupt at vi ikke s� en dritt,fisken kom heller ikke opp:( Jeg klarte til slutt � lure en harr p� ca 100 g opp av isen. Etter det gikk vi en tur p� prest sj�en for � fiske abbor. Der fikk vi 12 v�r elns. Hilsen Martin

Navn: Thore T�raasen
Elv: N�ra
Vaer: Sol/sn�+sterk nord�stlig vind
Dato: 26.02.2006

Fiskerapport

Pr�vde meg p� N�ra i dag ogs�. Hadde s�renden som utgangspunkt. Ble m�tt med kraftig vind og noen vannrette sn�byger, men fiskelysten var stor:) Begynte bra med 40 mikroabbor i 2. hullet. Ble mer jevnt etter det, og endte opp p� 150 stk. Ble noen pauser under fisket for � varme stivfrosne fingre. noen bl� grader, sterk vind og og bl�te fingre er en d�rlig kombinasjon i lengden;)

Vannstand: ok
Vanntemperatur: 0
Vaer: Sol etterhvert sol og vind
Dato: 26. februar

Fiskerapport

N�r jeg reiste fra Ottestad var det minus 8 grader. Derfor hadde jeg satt p� meg tre lag under goretex buksa. Alle kleslagene medf�re at jeg var mer enn varm nok n�r jeg ankom fiskeplassen etter en strabsi�s tur gjennom skaresn�en. Etter bare noen kast men nymfa fikk jeg den f�rste harren. Derimot hadde jeg alt blitt kald p� beina ( b�r ha plass til 3 par sokker til dette fisket)og bestemte meg for � ta en liten pause. En av n�kkelfaktorene for � f� fisk p� vinteren m� v�re at sola helt b�r v�re til stede. Lyset har jo positiv innvirkning p� alle levende skapninger, og gj�r samtidig nymfa mer synlig. Etter pausen vadet jeg ut igjen og fikk en harr til etter noen kast. Jeg vadet forsiktig nedstr�ms, men mistet plutselig fotfestet og kj�rte ene armen under vann og jeg ble bl�t opp til albuen. Ettersom jeg alt hadde berget februarfisken p� flue bestemte jeg meg for � avslutte fisketuren!

Navn: Thore T�raasen
Elv: N�ra
Vaer: Sol og nord�stavind
Dato: 25.02.2006

Fiskerapport

Rakk en liten tur til N�ra i efta. Fisket i 1 1/2 time f�rste hullet ga godt resultat med 38 fisk. Men det dabbet av til typisk 2-6 fisk i hullet etterhvert. Ble helt stopp p� bettet da sola gikk bak �sen i vest. Endte p� 64 mikroabbor(10-100 g), som ble lurt p� pimpel.

Navn: Ole Marius Ekeberg
Elv: Mj�sa
Dato: 21.02.06

Fiskerapport

Er sikker is i Furnesfjorden n�. Var � tittet i dag og s� spor etter isfiskere. H�rte ogs� at det skal v�re sikker is p� Kapp siden. Mye sn� er det dog..... Blir nok en tur s� fort jeg har anledning!

Navn: Olav Berge
Vannstand: Jada
Dato: Jan-feb 06

Fiskerapport

Joda, OT, har n� v�rt ute og fiska litt. Ole og jeg har hatt med ungene noen turer etter v�r venn torsken. (OK, s� var det fetter lake, da). Med kryddersild p� kroken har vi lurt opp tilsammen 4 stykker. Nydelig mat, kj�ttet har konsistens som reke/hummer. Skinnet er sterkt som bare f..., ikke rart de lagde b�de sko og belter av skinnet i gamle dager. Ungene synes det er en kjempestart p� dagen og dra p� fisketur f�r skole/barnehage....

Elv: Tjaa
Vannstand: Tjaa
Vanntemperatur: Tjaa
Vaer: Tjaa
Dato: 14.2.06

Fiskerapport

N�r jeg sk�tter opp p� kalenderen ser jeg at datoen er 14. februar. P� fiskerapporter ligger det kun to rapporter, og begge er fra fluefiskere som har v�rt ute med fluestanga. Er det ingen som har bedrevet isfisking eller?? Ja, men s� kom med rapporten da!

Vannstand: 178,03
Vaer: 0 grader og vind fra s�r, overskyet
Dato: 14.01.06

Fiskerapport

Trygve Rolfsnes og jeg bestemte oss for � pr�ve �rets andre tur i Glomma med fluestang. Til � v�re midt i januar virket forholde lovende med 0 grader og s�rlig vind. Det som overrasket meg mest var at det var fryktelig lite is. Elva gikk isfri fra bred til bredd, nesten uten iskanter. Hvis dette fortsetter kan det bli lovende framover. Fisket gikk derimot tregt uten noen napp. Vi pr�vde nymfer fra st�rrelse 4 til 20 i varierenede farger og m�nstre uten hell. Mye tyder p� at vi m� lete opp fisken standplasser. Og etter mye om og men greide jeg � lure opp �rets f�rste fisk p� fluestang. Det var en harr p� 35 cm. Etter noen kast til fikk jeg fisk nummer to for dagen. Dette var i veldig saktestr�mmende vann, og mye tyder p� at det er p� slike plasser vi finner fisken vinterstid. Samtidig m� man s�rge for at fluene fiskes sakte slik at fisken f�r tid p� seg til � g� p� flua. N�r jeg fikk de to fiskene var det en periode hvor det var litt lysere. Oppskriften p� januarfluefiske kan v�re dyptg�ende nymfer i stilleflytende partier med noen solglimt.

Vannstand: Normal
Vaer: -4 grader, sn� og nordavind
Dato: 01.01.06

Fiskerapport

Vi var fire ivrige fluefiskere (OT. Lj�stad, Trygve Rolfsnes, Jan Erik Lund og undertegneds) som satset p� en tidligst mulig sesong�pning i Glomma. Det st�rste usikkerhetsmomentet var hvor kunne vi fiske og finne v�re str�mkanter � fiske p�. Den f�rste plassen vi pr�vde var nesten i Eleverum sentrum. Men den siste ukas kulde hadde gjordt at v�re fiskeplasser l� under is. P� vei til denne plassen var vi heldige n�r Trygve og OT gikk gjennom isen. Heldigvis var det ikke dypere enn at de sto bunnen der de hadde g�tt gjennom, hvis ikke kunne Glomma Guidens skaper v�rt en saga blott. P� den andre plassen vi pr�vde kom vi godt til. Denne plassen blir i sommer og h�sthalv�ret regnet som en s�kallt 100% plass for � f� fisk. Dessverre ble det ingen fisk p� noen av oss denne f�rste dagen i det nye fiske �ret, og det reiser seg derfor mange ubesvarte sp�rsm�l p� hvor for vi ikke fikk fisk: -Flytter fisken til under isen og f�r bedre beskyttelse? -St�rre eller mindre fluer? -Andre typer fluer enn det vi tradisjonelt bruker? -Lysforholdene/ tidspunkt p� dagen? -Pluss mange andre sp�rsm�l!!!!! Sp�rsm�lene skal vi pr�ve finne ut av, for det var en herlig dag � v�re p� fisketur som slett ikke var kald og guffen som mange tror. Utfordringen ligger i � finne riktig bekledning ( det funker ogs� med pustende vadebukser, men husk mye ull under). Til alle lesere av Glomma Guiden. Ett riktig godt fiske�r! Roy Peistorpet